• Konsultacje online dla rodziców

          •  

            W dniach 1, 2, 3 grudnia 2020r. odbędą się online konsultacje z rodzicami.

            Harmonogram konsultacji:

            • 1 grudnia 2020r. godz. 17:00 - kl. I Technikum i I Branżowej Szkoły I stopnia
            • 2 grudnia 2020r. godz. 17:00 - kl. II Technikum i II Branżowej Szkoły I stopnia
            • 3 grudnia 2020r. godz. 17:00 - kl. III i IV Technikum

            O szczegółach technicznych przeprowadzenia konsultacji zostaną Państwo poinformowani przez wychowawców korespondencyjnie w e-dzienniku Librus.

          • Znaleziono telefon komórkowy

          • W okolicy Zespołu Szkół Budowlano-Elektyrycznych w Świdnicy został znaleziony telefon komórkowy. Jest do odbioru w sekretariacie szkoły w godzinach 7:00-15:30

          • Olimpiady: logistyczna i budowlana organizowane przez MWSLiT we Wrocławiu

          • Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu organizuje olimpiady: logistyczną i budowlaną.

            Dwa pierwsze etapy obu olimpiad odbywają się online poprzez platformy, do których linki znajdują się poniżej:

            https://olimpiadalogistyczna.mwsl.eu/

            https://olimpiadabudowlana.mwsl.eu/

             

             

            VIII EDYCJA OLIMPIADY BUDOWLANEJ

            Ruszyła kolejna, VIII już edycja Olimpiady Budowlanej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu. Olimpiada skierowana jest do wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wydarzenie to na stałe zostało umieszczone w kalendarium uczelni i cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów, jak i patronów. Celem olimpiady jest rozwijanie wśród młodzieży zainteresowania budownictwem oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności budowlanych, a także wyłonienie najbardziej uzdolnionych uczniów.

             Patronat nad VIII edycją Olimpiady Budowlanej objęły:

            •  BUDIMEX S.A.
            • Kubala Sp. z o.o.
            • budowa.org
            • budownictwo.org
            • budnet.pl
            • 4budowlani.pl
            • forum.obud.pl
            • obud.pl
            • styropian.biz

             

            Podobnie jak w poprzednich edycjach, olimpiada zostanie przeprowadzona zgodnie z regulaminem i według określonego harmonogramu:

            • I etap – wirtualny (uczestnicy logują się na przygotowanej przez organizatora platformie),
            • II etap – wirtualny (uczestnicy logują się na przygotowanej przez organizatora platformie),
            • III etap – w siedzibie MWSLiT we Wrocławiu.*

             *Ze względu  na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiologiczną, uczestnicy Olimpiady będą na bieżąco informowani o wszelkich zmianach, dotyczących przebiegu finału.

            Najważniejsze terminy VIII Olimpiady Budowlanej MWSLiT:

            • I etap: 13.11.2020 r. – 16.02.2021 r.
            • II etap: 25.02.2021 r. – 24.03.2021 r.
            • III etap: 02.04.2021 r.
            • Uroczyste wręczenie nagród – 02.04.2021 r.

             Wszystkich uczniów zainteresowanych branżą budowlaną zapraszamy do zarejestrowania się na platformie konkursowej!

             

            www.olimpiadabudowlana.mwsl.eu

             

             

            X EDYCJA OLIMPIADY LOGISTYCZNEJ

            Rozpoczęła się kolejna – X już edycja Olimpiady Logistycznej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu. Olimpiada skierowana jest do wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wydarzenie to na stałe zostało umieszczone w kalendarium uczelni i z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów, jak i patronów.

             Patronat merytoryczny nad Olimpiadą Logistyczną sprawuje The Chartered Institute of Logistics and Transport (UK) – Polska - organizacja zrzeszająca profesjonalistów z branży TSL, której celem jest propagowanie, wspieranie wiedzy, nauki o logistyce i transporcie. Ideą olimpiady jest wyłonienie najbardziej uzdolnionych uczniów, którzy posiadają potencjał do pracy w zawodzie logistyka.

             Patronat nad tegoroczną edycją Olimpiady Logistycznej objęły:

            • CH Robinson Polska S.A.
            • Express Botam Transport Sp. z o.o.
            • GEFCO Polska Sp. z o.o.
            • Geis PL Sp. z o.o.
            • Hellmann Worldwide Logistics Sp. zo.o.
            • Kuehne+Nagel Sp. z o.o.
            • Polska Unia Transportu
            • Ritex Logistics Sp. z o. o.
            • Spedimex Sp. z o.o.
            • Trans.eu Group S.A.
            • VOLVO POLSKA Sp. z o.o.
            • Vos Logistics Polska Sp. z o. o.
            • Qbusiness.pl
            • etransport.pl
            • eurologistics.pl
            • logistyczny.com
            • log24.pl
            • Magazynowanie i Dystrybucja
            • pracujwlogistyce.pl
            • Top Logistyk

            Podobnie jak w poprzednich edycjach, olimpiada zostanie przeprowadzona zgodnie z regulaminem i według określonego harmonogramu:

            • I etap – wirtualny (uczestnicy logują się na przygotowanej przez organizatora platformie),
            • II etap – wirtualny (uczestnicy logują się na przygotowanej przez organizatora platformie),
            • III etap – w siedzibie MWSLiT we Wrocławiu.*

            *Ze względu  na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiologiczną, uczestnicy Olimpiady będą na bieżąco informowani o wszelkich zmianach, dotyczących przebiegu finału.

             

            Najważniejsze terminy X Olimpiady Logistycznej MWSLiT:

            • I etap – 13.11.2020 r. – 16.02.2021 r.
            • II etap – 25.02.2021 r. – 24.03.2021 r.
            • III etap – 01.04.2021 r.
            • Uroczyste wręczenie nagród – 01.04.2021 r.

            Wszystkich uczniów zainteresowanych tematyką TSL zapraszamy do zarejestrowania się na platformie konkursowej!

             

            www.olimpiadalogistyczna.mwsl.eu

             

             

             

          • Kurs RL.17

          • Informujemy, że w ramach zajęć zaplanowanych na 20 listopada 2020r. na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Przypominamy o obowiązku zapoznania się z nimi.

          • Kurs RL.04

          • Informujemy, że w ramach zaplanowanych na 20 listopada zajęć na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Przypominamy o obowiązku zapoznania się z nimi.

            W dniu 21 listopada o godz. 9:00 rozpoczną się zajęcia online. Proszę o kliknięcie linku poniżej i zainstalowanie aplikacji. Link prowadzi bezpośrednio do zajęć.

            Link do sali: https://us05web.zoom.us/j/85817378767?pwd=NHJzOHRId0M5eUo5N0VnNWVmbWdEQT09

            Meeting ID 85817378767

            Meeting Passcode: LdquC0             (ostatni znak hasła passcode to zero)

        • "Szkoła do hymnu" - akcja MEN
          • "Szkoła do hymnu" - akcja MEN

          • We wtorek, 10 listopada o godz. 11:11 zachęcam wszystkich uczniów do wzięcia udziału w ogólnopolskiej akcji pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła do hymnu". W tym roku ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii proponuję wspólne śpiewanie hymnu on-line.Niech będzie to wyrazem naszej postawy patriotycznej w tych trudnych czasach.

             

            Dyrektor Szkoły

            Rafał Fasuga

        • Tak rodziła się niepodległość. Krótka historia powstania wolnej Polski w 1918 roku
          • Tak rodziła się niepodległość. Krótka historia powstania wolnej Polski w 1918 roku

          •  

            W związku z zaleceniami Rządu RP oraz trybem nauki zdalnej w okresie epidemii nie możemy, jak co roku, zorganizować szkolnych uroczystości patriotycznych.  

            Data 11 listopada 1918 roku, choć tak mocno zakorzeniona w świadomości Polaków jako dzień, w którym Polska odzyskała niepodległość jest datą symboliczną W tym dniu państwo polskie jako twór terytorialno-prawny jeszcze nie istniało. Jednak to właśnie ten dzień po kilku latach ustalony został przez Sejm za święto narodowe - jako dzień powstania II Rzeczypospolitej Polskiej.

            Dawny europejski ład runął w gruzy wraz z wybuchem I wojny światowej. Fakt, że naprzeciw siebie stanęli zaborcy obudził nadzieje Polaków na odrodzenie wolnej ojczyzny. Nigdy przecież nie zrezygnowali z marzeń o niej, chwytając za broń w czasie powstań narodowych, angażując się w rewolucyjne wrzenie 1905-1907 roku, występując przeciwko okupantom w latach I wojny światowej i wreszcie - zakładając jeszcze przed wojną organizacje paramilitarne i zbrojne formacje wojskowe. Do tego dochodziły podejmowane na forum międzynarodowym zabiegi polskich przywódców politycznych i wojskowych zmierzające do odbudowy polskiej państwowości.

            Każde z tych działań, niezależnie od reprezentowanych poglądów politycznych czy różnej drogi osiągnięcia celu, torowało drogę do zrzucenia pęt niewoli. Weterani Powstania Styczniowego, zesłańcy, którzy po latach wracali z Sybiru podtrzymywali ducha walki o wolność, zaszczepiali swoim wnukom sen o wolnej Polsce. Gdy nadarzyła się okazja młodzi Polacy znów chwycili za broń. Gdy w 1918 roku wojna miała się ku końcowi mocarstwa wiedziały już, jak wielką determinacją wykazują się Polacy walczący o wolność.

            Na ziemiach polskich ścierały się orientacja powstańcza, popierająca zbrojny czyn Józefa Piłsudskiego i prorosyjska orientacja Narodowej Demokracji, formułująca hasła legalnej walki z rosyjskim systemem rządów ale przede wszystkim z odwiecznym wrogiem Polski - Niemcami. Przedstawiciele obu orientacji obecni w życiu społecznym prowadzili ze sobą walkę o czołową pozycję w samorządach i organach władzy. W miastach i regionach spontanicznie powstawały różne niepodległościowe organy władzy na bazie istniejących lokalnych stronnictw, partii politycznych, lub organizacji wojskowych. Latem 1918 roku było już pewne, że państwa centralne wojnę przegrają. Ludność Niemiec i Austro-Węgier miała dość wojny i w obaleniu swych monarchistycznych reżimów upatrywała uzyskanie pokoju.

            W Rosji szalała rewolucja, okupujące Polskę Niemcy i Austria były bliskie przegranej. W styczniu roku rząd radziecki anulował wszystkie układy rozbiorowe Polski przez Rosję. Na skutek polskich zabiegów prezydent Stanów Zjednoczonych Wilson przedstawił 14-punktowy program powojennego ładu w Europie, w którym postulował także utworzenie niezawisłego państwa Polskiego z dostępem do morza. Także Wielka Brytania, Francja i Włochy na konferencji w Wersalu w czerwcu 1918 roku opowiedziały się za utworzeniem niepodległego państwa polskiego. Szanse na niepodległe państwo polskie stawały się coraz bardziej realne. W październiku 1918 roku, w wyniku klęsk na Bałkanach, nastąpił rozpad Austro-Węgier.

            Żołnierze wielonarodowego państwa związkowego po prostu rozeszli się do swych domów. W Wiedniu polscy posłowie do parlamentu austriackiego w Wiedniu, na czele których stanął Wincenty Witos, zorganizowali Polską Komisję Likwidacyjną. W trzy dni później objęła ona niepodzielną władzę w wolnym od Austriaków Krakowie. Wcześniej, w nocy z 6 na 7 listopada 1918 roku w Lublinie powstał Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej, w którym stanowisko premiera i ministra spraw zagranicznych objął Ignacy Daszyński. W wydanym 7 listopada manifeście rząd proklamował utworzenie Polskiej Republiki Ludowej.

            Rząd ten tworzyli głównie socjaliści galicyjscy, to też ogłosili oni od razu swój program, który obejmował 8-godzinny dzień pracy; zniesienie wielkich majątków ziemskich; upaństwowienie lasów, kopalnictwa, ciężkiego przemysłu, banków i środków transportu. W wielu miastach i regionach spontanicznie powstawały różne niepodległościowe organy władzy na bazie istniejących lokalnych stronnictw, partii politycznych, lub organizacji wojskowych. W Poznaniu i Zagłębiu Dąbrowskim utworzone zostały radykalno-rewolucyjne Rady Robotniczo-Chłopskie. Tymczasem w Warszawie, ziemiami dawnego Królestwa Polskiego, zajętego przez Austrię i Niemcy rządziła zależna od Niemiec i Austro-Węgier Rada Regencyjna Królestwa Polskiego.

            Ale jednocześnie rozwijała działalność Polska Organizacja Wojskowa, konspiracyjna Polska Organizacja Wojskowa, zorganizowana przez Piłsudskiego w latach 1915-16, stawiająca sobie za cel walkę z Niemcami. Wobec rewolty w Niemczech i przegranej wojny krajowi groziła anarchia. Rada Regencyjna starała się ona o uwolnienie Józefa Piłsudskiego, więzionego w Magdeburgu, widząc w nim jedynego polityka, który mógłby spacyfikować narastające napięcia społeczne w kraju. Uwolniony on został w dniu 9 listopada z twierdzy magdeburskiej.

            Wieczorem specjalnym pociągiem, złożonym z parowozu i wagonu-salonki I klasy, Piłsudski wraz z Kazimierzem Sosnkowskim, przewiezieni zostali pod eskortą do Warszawy. Przyjazd Piłsudskiego wywołał entuzjazm w mieście, gdyż jego pobyt w twierdzy magdeburskiej urósł w oczach społeczeństwa polskiego do symbolu niezłomnej walki z zaborcami. Już w nocy rozpoczęło się rozbrajanie warszawskiego garnizonu niemieckiego. 11 listopada 1918 roku podpisany został w Compiegne traktat pokojowy między Francją a Niemcami, kończący I wojnę światową. Stacjonującym w Warszawie niemieckim władzom wojskowym Józef Piłsudski zaproponował, by po prostu złożyły broń i wyjechały z miasta. Na prośbę Rady Regencyjnej objął on w tym dniu dowództwo nad Polską Siłą Wojskową. Niemcy zgodzili się i w ciągu trzech dni opuścili ziemie dawnego Królestwa Polskiego. 14 listopada Rada Regencyjna przekazała władzę Józefowi Piłsudskiemu, który 16 listopada jako Naczelnik Państwa zadeklarował powstanie Państwa Polskiego.

          • Nauczanie zdalne na kursach RL.04 i RL.17

          • Informujemy, że w ramach zaplanowanych na 6 i 7 listopada zajęć na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Prosimy o zapoznanie się z nimi.
            W razie pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt.
          • List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty do Dyrektorów i Nauczycieli

          • Wrocław 2020-11-02

             


            Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki Koledzy!

            Państwo polskie jest wielką, bezcenną wartością. Trzeba było walki i pracy, potu i krwi kilku pokoleń, aby Polska po pierwszej wojnie światowej mogła wrócić na mapę Europy. Potrzebny był ogromny wysiłek i determinacja, żeby  obalić komunistyczną władzę, wyrwać się spod podkutego buta Moskwy i po raz drugi w XX wieku odzyskać niepodległość na przełomie lat 80-tych i 90-tych. My współcześni Polacy mamy wreszcie własne, demokratyczne państwo. Współtworzymy społeczeństwo otwarte, cieszymy się pełnią praw obywatelskich. Możemy się organizować, w swobodny sposób wyrażać własne przekonania, opinie i poglądy.

            Co kilka lat wybieramy władze różnych szczebli. Wyznajemy różne wartości, mamy odmienne wizje Polski, różnimy się i spieramy - to w demokracji naturalne.  Nasz los spoczywa w naszych i tylko w naszych rękach. Od nas in gremio zależy wybór co zrobimy z wolnością, jak ją będziemy rozumieć i praktykować. Niezmiernie ważne jest jakie wartości i postawy przekażemy młodemu pokoleniu. Zadaniem kadry pedagogicznej jest wychowywać podopiecznych w szacunku dla prawdy i dobra, innych ludzi i narodów, państwa i prawa. Uczyć rozumnej, odpowiedzialnej wolności, kultury słowa i zachowania, współpracy, rozwiązywania sporów w sposób asertywny i pokojowy, dochodzenia swoich racji w sposób cywilizowany.

            Piszę do Koleżanek i Kolegów, bom smutny i zatroskany. Martwię się, gdyż epidemia przybiera na sile. Dodatkowo od kilku dni na ulicach polskich miast po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał aborcję eugeniczną za niekonstytucyjną, trwają  wielotysięczne protesty, bierze w nich udział część uczniów i niektórzy nauczyciele. Inicjatorem i koordynatorem manifestacji i marszów jest radykalna lewicowa organizacja „Ogólnopolski Strajk Kobiet”. Domaga się ona „aborcji na życzenie”, ostatnio za „główny i końcowy postulat” uznała „dymisję rządu”. Powołała Radę Konsultacyjną, która ma „negocjować warunki ustąpienia rządu” (sic!). Nie bacząc na zagrożenie epidemiczne do protestów nawołują i w nich uczestniczą partie opozycji, która ongiś sama siebie nazwała „totalną”. W ten sposób protest społeczny przekształcił się de facto w akcję polityczną, której głównym i nieskrywanym celem jest obalenie rządu wyłonionego przez parlament pochodzący z wolnych, demokratycznych wyborów. Tymczasem konfliktów społecznych i sporów aksjologicznych nie rozwiąże się na ulicy wśród często wulgarnych napisów i okrzyków, gróźb i bijatyk, zakłócania miru domowego, profanowania i dewastowania kościołów, pomników, budynków użyteczności publicznej. Potrzebna jest spokojna i merytoryczna dyskusja zainteresowanych stron, dialog, ostudzenie emocji. Nadzieję daje inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP Andrzeja Dudy, który złożył w Sejmie kompromisowy projekt zmiany ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach przerywania ciąży oraz zaproszenie opozycji do rozmów przez Premiera Mateusza Morawieckiego. Sprawa jest tym pilniejsza, że - jak przestrzegają wirusolodzy - masowe zgromadzania  mogą spowodować znaczący wzrost zachorowań na COVID-19 i tym samym śmierć wielu ludzi.

            W trudnym czasie pandemii koronawirusa, politycznych napięć, sporów o zakres ochrony życia nienarodzonych i przypadków dopuszczalności aborcji, serdecznie proszę o spokój i odpowiedzialność, rzetelne wykonywanie swoich obowiązków, skoncentrowanie się na realizacji podstaw programowych, respektowanie przepisów prawa. O nieprzenoszenie ostrych, światopoglądowych i politycznych sporów na teren szkół, przedszkoli i placówek (w tym nieeksponowanie symboli organizacji deklarujących polityczne cele). Jednostki oświaty z mocy prawa są i muszą być  wolne od działalności politycznej. Bez względu na sposób nauczania - stacjonarny, hybrydowy lub zdalny - zajęcia dydaktyczne winny odbywać się zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć. Nieobecność uczniów na lekcjach i nauczycieli w pracy z powodu udziału w ulicznych protestach w żadnym wypadku nie może być usprawiedliwiana. Zachęcanie uczniów do udziału w nielegalnych zgromadzeniach i to w czasie pandemii koronawirusa, wywieranie presji i piętnowanie uczniów, którzy w manifestacjach i marszach nie chcą brać udziału jest niedopuszczalne i naganne (na szczęście  na Dolnym Śląsku to rzadkie, incydentalne przypadki). W każdej takiej sytuacji będę interweniował i stanowczo reagował. Proszę i apeluję o rozważne, powściągliwe zachowanie także poza godzinami pracy, w tym w przestrzeni wirtualnej (internet nie śpi i nie zapomina). Warto pamiętać, że kto angażuje się w debatę publiczną ponosi cząstkę odpowiedzialności za jej kształt, jakość i poziom. Każdy w Rzeczypospolitej ma prawo do nieskrępowanej obywatelskiej aktywności w prywatnym czasie, ale nauczycielem i dyrektorem nie przestaje się być po zakończeniu lekcji - młodzież patrzy i się uczy, uczniowie, rodzice, społeczność lokalna i internetowa komentują.

            Po tysiąckroć rację mieli starożytni Rzymianie twierdząc: „Verba docent, sed exempla trahunt” (słowa uczą, ale przykłady pociągają, skłaniają do naśladowania). Mamy co robić, wygląda na to, że z powodu pandemii koronawirusa zdalne bądź hybrydowe nauczanie pozostanie codziennością szkół na dłużej. To na nas spoczywa wielkie i odpowiedzialne zadanie dobrego wykształcenia i wychowania młodego pokolenia. Bądźmy mu przykładem i wzorem.

             

            Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy!

            Jeśli Polska ma od czegoś urosnąć i zmienić się na lepsze, to od pracy i zgody, która naprawdę buduje. Nie darmo starożytni Rzymianie twierdzili: „Ubi concordia, ibi victoria” (tam gdzie zgoda, tam zwycięstwo). Im więcej zgody w narodzie i szkolnych społecznościach, tym lepiej. Proszę więc o zgodną, ofiarną pracę oraz wystrzeganie się zachowań, które mogłyby naruszać prawo i dobre obyczaje, skłócać i konfliktować szkolne wspólnoty oraz lokalne społeczności.

            „Jedno jest niebo dla wszystkich i jedno słońce nad nami” - jak śpiewa Don Vasyl i jego romski zespół. Jedna jest Polska.



                                                                       Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia

                                                                                         Roman Kowalczyk

                                                                                 Dolnośląski Kurator Oświaty