Dnia 24 grudnia 2020r. sekretariat szkoły będzie nieczynny!
Dnia 24 grudnia 2020r. sekretariat szkoły będzie nieczynny!
Szanowni Państwo,
Dyrektorzy szkół i Nauczyciele,
w imieniu własnym oraz kierownictwa Ministerstwa Edukacji Narodowej pragnę złożyć Państwu najlepsze życzenia zdrowia i wszelkiej pomyślności. Niech czas Świąt Bożego Narodzenia pozwoli na dzielenie się miłością, radością i pokojem.
Przyjmijcie również wyrazy wdzięczności za pomoc okazywaną uczniom i rodzicom w tym trudnym czasie.
Błogosławionych Świąt Bożego Narodzenia!
Z wyrazami szacunku
Przemysław Czarnek
Minister Edukacji i Nauki
Dodatkowe konsultacje on-line z dnia 19.12.2020r. (prowadzący p. Wojciech Kołodyński) przeniesione są na dzień 10.01.2021r. godz. 8:00.
Rzecznik Praw Dziecka zainicjował przedsięwzięcie stanowiące jedną z możliwości odpowiedzi na potrzeby dzieci i młodzieży zmagających się z kryzysem psychicznym – całodobowy Dziecięcy Telefon Zaufania – 800 12 12 12 i dedykowany młodym ludziom czat internetowy prowadzony przez profesjonalnych psychologów. Podejmując kontakt za pośrednictwem tych dwóch kanałów komunikacji dziecko uzyskać może natychmiastowe wsparcie, podzielić się swoimi przeżyciami i wspólnie ze wspierającą osobą dorosłą zastanowić się nad rozwiązaniem swoich problemów.
Dziecięcy Telefon Zaufania 800 12 12 12
Czat internetowy - https://brpd.gov.pl/sos-czat/.
W dniu dzisiejszym został podpisany aneks do umowy o współpracy firmy Hager Polo Sp. z o.o. z naszą szkołą na kolejny rok kalendarzowy. W jej ramach będą realizowane szkolenia dla uczniów i nauczycieli oraz zostanie wyposażona pracownia elektryczna w nowe rozdzielnice niskiego napięcia firmy Hager (wraz z aparaturą zabezpieczającą). To bardzo dobra wiadomość dla uczniów z kierunków elektrycznych i elektronicznych, którzy będą mogli poznać nowoczesną aparaturę zabezpieczającą niskiego napięcia, nauczyć się zasad doboru i koordynacji zabezpieczeń, poznać program „hagercad.one” - umożliwiający przygotowanie dokumentacji technicznej. Jako dyrektor szkoły jestem bardzo zadowolony z dotychczasowej współpracy z firmą Hager oraz dumny z perspektywy dalszego partnerstwa.
Dyrektor ZSB-E
Rafał Fasuga
W dniu 19 grudnia 2020r. o godz. 9:00 zgodnie z harmonogramem odbędą się zajęcia stacjonarne zgodnie z reżimem sanitarnym obowiązującym podczas pandemii COVID-19.
Podczas zajęć rozliczana będzie dokumentacja praktyki zawodowej (dzienniczki praktyk).
Mamy zaszczyt poinformować, że uczennica klasy drugiej technikum budowlanego otrzymała Stypendium Prezesa Rady Ministrów na rok szkolny 2020/2021 za osiągnięcia w roku szkolnym 2019/2020. Stypendystką została Aleksandra Duniewska (średnia ocen 5,05). Stypendium to nie tylko prestiż i zaszczyt, ale także nagroda finansowa w kwocie 2580 zł.
Ze względu na wprowadzone na obszarze całego kraju obostrzenia w związku z COVID-19 nie odbyła się doroczna uroczystość wręczenia dyplomów stypendystom Prezesa Rady Ministrów. W imieniu Prezesa Rady Ministrów i z upoważnienia Dolnośląskiego Kuratora Oświaty okolicznościowy dyplomm Ola otrzymała z rąk dyrektora szkoły - Rafała Fasugi.
Zajęcia w dniach 4-5 grudnia 2020r.
Informujemy, że w sobotę 5 grudnia o godz. 9:00 odbędą się zajęcia stacjonarne w szkole (sala 28). Zajęcia odbędą się z zachowaniem reżimu sanitarnego (dezynfekcja rąk, maseczki, dystans).
W ramach zajęć z piątku 4 grudnia 2020r. zostaną umieszczone na platformie materiały dydaktyczne.
W dniach 1, 2, 3 grudnia 2020r. odbędą się online konsultacje z rodzicami.
Harmonogram konsultacji:
O szczegółach technicznych przeprowadzenia konsultacji zostaną Państwo poinformowani przez wychowawców korespondencyjnie w e-dzienniku Librus.
W okolicy Zespołu Szkół Budowlano-Elektyrycznych w Świdnicy został znaleziony telefon komórkowy. Jest do odbioru w sekretariacie szkoły w godzinach 7:00-15:30
Międzynarodowa Wyższa Szkoła Logistyki i Transportu we Wrocławiu organizuje olimpiady: logistyczną i budowlaną.
Dwa pierwsze etapy obu olimpiad odbywają się online poprzez platformy, do których linki znajdują się poniżej:
https://olimpiadalogistyczna.mwsl.eu/
https://olimpiadabudowlana.mwsl.eu/
Ruszyła kolejna, VIII już edycja Olimpiady Budowlanej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu. Olimpiada skierowana jest do wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wydarzenie to na stałe zostało umieszczone w kalendarium uczelni i cieszy się dużym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów, jak i patronów. Celem olimpiady jest rozwijanie wśród młodzieży zainteresowania budownictwem oraz pogłębianie wiedzy i umiejętności budowlanych, a także wyłonienie najbardziej uzdolnionych uczniów.
Patronat nad VIII edycją Olimpiady Budowlanej objęły:
Podobnie jak w poprzednich edycjach, olimpiada zostanie przeprowadzona zgodnie z regulaminem i według określonego harmonogramu:
*Ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiologiczną, uczestnicy Olimpiady będą na bieżąco informowani o wszelkich zmianach, dotyczących przebiegu finału.
Najważniejsze terminy VIII Olimpiady Budowlanej MWSLiT:
Wszystkich uczniów zainteresowanych branżą budowlaną zapraszamy do zarejestrowania się na platformie konkursowej!
www.olimpiadabudowlana.mwsl.eu
Rozpoczęła się kolejna – X już edycja Olimpiady Logistycznej organizowanej przez Międzynarodową Wyższą Szkołę Logistyki i Transportu we Wrocławiu. Olimpiada skierowana jest do wszystkich uczniów szkół ponadgimnazjalnych. Wydarzenie to na stałe zostało umieszczone w kalendarium uczelni i z roku na rok cieszy się coraz większym zainteresowaniem zarówno ze strony uczniów, jak i patronów.
Patronat merytoryczny nad Olimpiadą Logistyczną sprawuje The Chartered Institute of Logistics and Transport (UK) – Polska - organizacja zrzeszająca profesjonalistów z branży TSL, której celem jest propagowanie, wspieranie wiedzy, nauki o logistyce i transporcie. Ideą olimpiady jest wyłonienie najbardziej uzdolnionych uczniów, którzy posiadają potencjał do pracy w zawodzie logistyka.
Patronat nad tegoroczną edycją Olimpiady Logistycznej objęły:
Podobnie jak w poprzednich edycjach, olimpiada zostanie przeprowadzona zgodnie z regulaminem i według określonego harmonogramu:
*Ze względu na dynamicznie zmieniającą się sytuację epidemiologiczną, uczestnicy Olimpiady będą na bieżąco informowani o wszelkich zmianach, dotyczących przebiegu finału.
Najważniejsze terminy X Olimpiady Logistycznej MWSLiT:
Wszystkich uczniów zainteresowanych tematyką TSL zapraszamy do zarejestrowania się na platformie konkursowej!
www.olimpiadalogistyczna.mwsl.eu
Informujemy, że w ramach zajęć zaplanowanych na 20 listopada 2020r. na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Przypominamy o obowiązku zapoznania się z nimi.
Informujemy, że w ramach zaplanowanych na 20 listopada zajęć na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Przypominamy o obowiązku zapoznania się z nimi.
W dniu 21 listopada o godz. 9:00 rozpoczną się zajęcia online. Proszę o kliknięcie linku poniżej i zainstalowanie aplikacji. Link prowadzi bezpośrednio do zajęć.
Link do sali: https://us05web.zoom.us/j/85817378767?pwd=NHJzOHRId0M5eUo5N0VnNWVmbWdEQT09
Meeting ID 85817378767
Meeting Passcode: LdquC0 (ostatni znak hasła passcode to zero)
We wtorek, 10 listopada o godz. 11:11 zachęcam wszystkich uczniów do wzięcia udziału w ogólnopolskiej akcji pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła do hymnu". W tym roku ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii proponuję wspólne śpiewanie hymnu on-line.Niech będzie to wyrazem naszej postawy patriotycznej w tych trudnych czasach.
Dyrektor Szkoły
Rafał Fasuga
W związku z zaleceniami Rządu RP oraz trybem nauki zdalnej w okresie epidemii nie możemy, jak co roku, zorganizować szkolnych uroczystości patriotycznych.
Data 11 listopada 1918 roku, choć tak mocno zakorzeniona w świadomości Polaków jako dzień, w którym Polska odzyskała niepodległość jest datą symboliczną W tym dniu państwo polskie jako twór terytorialno-prawny jeszcze nie istniało. Jednak to właśnie ten dzień po kilku latach ustalony został przez Sejm za święto narodowe - jako dzień powstania II Rzeczypospolitej Polskiej.
Dawny europejski ład runął w gruzy wraz z wybuchem I wojny światowej. Fakt, że naprzeciw siebie stanęli zaborcy obudził nadzieje Polaków na odrodzenie wolnej ojczyzny. Nigdy przecież nie zrezygnowali z marzeń o niej, chwytając za broń w czasie powstań narodowych, angażując się w rewolucyjne wrzenie 1905-1907 roku, występując przeciwko okupantom w latach I wojny światowej i wreszcie - zakładając jeszcze przed wojną organizacje paramilitarne i zbrojne formacje wojskowe. Do tego dochodziły podejmowane na forum międzynarodowym zabiegi polskich przywódców politycznych i wojskowych zmierzające do odbudowy polskiej państwowości.
Każde z tych działań, niezależnie od reprezentowanych poglądów politycznych czy różnej drogi osiągnięcia celu, torowało drogę do zrzucenia pęt niewoli. Weterani Powstania Styczniowego, zesłańcy, którzy po latach wracali z Sybiru podtrzymywali ducha walki o wolność, zaszczepiali swoim wnukom sen o wolnej Polsce. Gdy nadarzyła się okazja młodzi Polacy znów chwycili za broń. Gdy w 1918 roku wojna miała się ku końcowi mocarstwa wiedziały już, jak wielką determinacją wykazują się Polacy walczący o wolność.
Na ziemiach polskich ścierały się orientacja powstańcza, popierająca zbrojny czyn Józefa Piłsudskiego i prorosyjska orientacja Narodowej Demokracji, formułująca hasła legalnej walki z rosyjskim systemem rządów ale przede wszystkim z odwiecznym wrogiem Polski - Niemcami. Przedstawiciele obu orientacji obecni w życiu społecznym prowadzili ze sobą walkę o czołową pozycję w samorządach i organach władzy. W miastach i regionach spontanicznie powstawały różne niepodległościowe organy władzy na bazie istniejących lokalnych stronnictw, partii politycznych, lub organizacji wojskowych. Latem 1918 roku było już pewne, że państwa centralne wojnę przegrają. Ludność Niemiec i Austro-Węgier miała dość wojny i w obaleniu swych monarchistycznych reżimów upatrywała uzyskanie pokoju.
W Rosji szalała rewolucja, okupujące Polskę Niemcy i Austria były bliskie przegranej. W styczniu roku rząd radziecki anulował wszystkie układy rozbiorowe Polski przez Rosję. Na skutek polskich zabiegów prezydent Stanów Zjednoczonych Wilson przedstawił 14-punktowy program powojennego ładu w Europie, w którym postulował także utworzenie niezawisłego państwa Polskiego z dostępem do morza. Także Wielka Brytania, Francja i Włochy na konferencji w Wersalu w czerwcu 1918 roku opowiedziały się za utworzeniem niepodległego państwa polskiego. Szanse na niepodległe państwo polskie stawały się coraz bardziej realne. W październiku 1918 roku, w wyniku klęsk na Bałkanach, nastąpił rozpad Austro-Węgier.
Żołnierze wielonarodowego państwa związkowego po prostu rozeszli się do swych domów. W Wiedniu polscy posłowie do parlamentu austriackiego w Wiedniu, na czele których stanął Wincenty Witos, zorganizowali Polską Komisję Likwidacyjną. W trzy dni później objęła ona niepodzielną władzę w wolnym od Austriaków Krakowie. Wcześniej, w nocy z 6 na 7 listopada 1918 roku w Lublinie powstał Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej, w którym stanowisko premiera i ministra spraw zagranicznych objął Ignacy Daszyński. W wydanym 7 listopada manifeście rząd proklamował utworzenie Polskiej Republiki Ludowej.
Rząd ten tworzyli głównie socjaliści galicyjscy, to też ogłosili oni od razu swój program, który obejmował 8-godzinny dzień pracy; zniesienie wielkich majątków ziemskich; upaństwowienie lasów, kopalnictwa, ciężkiego przemysłu, banków i środków transportu. W wielu miastach i regionach spontanicznie powstawały różne niepodległościowe organy władzy na bazie istniejących lokalnych stronnictw, partii politycznych, lub organizacji wojskowych. W Poznaniu i Zagłębiu Dąbrowskim utworzone zostały radykalno-rewolucyjne Rady Robotniczo-Chłopskie. Tymczasem w Warszawie, ziemiami dawnego Królestwa Polskiego, zajętego przez Austrię i Niemcy rządziła zależna od Niemiec i Austro-Węgier Rada Regencyjna Królestwa Polskiego.
Ale jednocześnie rozwijała działalność Polska Organizacja Wojskowa, konspiracyjna Polska Organizacja Wojskowa, zorganizowana przez Piłsudskiego w latach 1915-16, stawiająca sobie za cel walkę z Niemcami. Wobec rewolty w Niemczech i przegranej wojny krajowi groziła anarchia. Rada Regencyjna starała się ona o uwolnienie Józefa Piłsudskiego, więzionego w Magdeburgu, widząc w nim jedynego polityka, który mógłby spacyfikować narastające napięcia społeczne w kraju. Uwolniony on został w dniu 9 listopada z twierdzy magdeburskiej.
Wieczorem specjalnym pociągiem, złożonym z parowozu i wagonu-salonki I klasy, Piłsudski wraz z Kazimierzem Sosnkowskim, przewiezieni zostali pod eskortą do Warszawy. Przyjazd Piłsudskiego wywołał entuzjazm w mieście, gdyż jego pobyt w twierdzy magdeburskiej urósł w oczach społeczeństwa polskiego do symbolu niezłomnej walki z zaborcami. Już w nocy rozpoczęło się rozbrajanie warszawskiego garnizonu niemieckiego. 11 listopada 1918 roku podpisany został w Compiegne traktat pokojowy między Francją a Niemcami, kończący I wojnę światową. Stacjonującym w Warszawie niemieckim władzom wojskowym Józef Piłsudski zaproponował, by po prostu złożyły broń i wyjechały z miasta. Na prośbę Rady Regencyjnej objął on w tym dniu dowództwo nad Polską Siłą Wojskową. Niemcy zgodzili się i w ciągu trzech dni opuścili ziemie dawnego Królestwa Polskiego. 14 listopada Rada Regencyjna przekazała władzę Józefowi Piłsudskiemu, który 16 listopada jako Naczelnik Państwa zadeklarował powstanie Państwa Polskiego.
Wrocław 2020-11-02
Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki Koledzy!
Państwo polskie jest wielką, bezcenną wartością. Trzeba było walki i pracy, potu i krwi kilku pokoleń, aby Polska po pierwszej wojnie światowej mogła wrócić na mapę Europy. Potrzebny był ogromny wysiłek i determinacja, żeby obalić komunistyczną władzę, wyrwać się spod podkutego buta Moskwy i po raz drugi w XX wieku odzyskać niepodległość na przełomie lat 80-tych i 90-tych. My współcześni Polacy mamy wreszcie własne, demokratyczne państwo. Współtworzymy społeczeństwo otwarte, cieszymy się pełnią praw obywatelskich. Możemy się organizować, w swobodny sposób wyrażać własne przekonania, opinie i poglądy.
Co kilka lat wybieramy władze różnych szczebli. Wyznajemy różne wartości, mamy odmienne wizje Polski, różnimy się i spieramy - to w demokracji naturalne. Nasz los spoczywa w naszych i tylko w naszych rękach. Od nas in gremio zależy wybór co zrobimy z wolnością, jak ją będziemy rozumieć i praktykować. Niezmiernie ważne jest jakie wartości i postawy przekażemy młodemu pokoleniu. Zadaniem kadry pedagogicznej jest wychowywać podopiecznych w szacunku dla prawdy i dobra, innych ludzi i narodów, państwa i prawa. Uczyć rozumnej, odpowiedzialnej wolności, kultury słowa i zachowania, współpracy, rozwiązywania sporów w sposób asertywny i pokojowy, dochodzenia swoich racji w sposób cywilizowany.
Piszę do Koleżanek i Kolegów, bom smutny i zatroskany. Martwię się, gdyż epidemia przybiera na sile. Dodatkowo od kilku dni na ulicach polskich miast po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał aborcję eugeniczną za niekonstytucyjną, trwają wielotysięczne protesty, bierze w nich udział część uczniów i niektórzy nauczyciele. Inicjatorem i koordynatorem manifestacji i marszów jest radykalna lewicowa organizacja „Ogólnopolski Strajk Kobiet”. Domaga się ona „aborcji na życzenie”, ostatnio za „główny i końcowy postulat” uznała „dymisję rządu”. Powołała Radę Konsultacyjną, która ma „negocjować warunki ustąpienia rządu” (sic!). Nie bacząc na zagrożenie epidemiczne do protestów nawołują i w nich uczestniczą partie opozycji, która ongiś sama siebie nazwała „totalną”. W ten sposób protest społeczny przekształcił się de facto w akcję polityczną, której głównym i nieskrywanym celem jest obalenie rządu wyłonionego przez parlament pochodzący z wolnych, demokratycznych wyborów. Tymczasem konfliktów społecznych i sporów aksjologicznych nie rozwiąże się na ulicy wśród często wulgarnych napisów i okrzyków, gróźb i bijatyk, zakłócania miru domowego, profanowania i dewastowania kościołów, pomników, budynków użyteczności publicznej. Potrzebna jest spokojna i merytoryczna dyskusja zainteresowanych stron, dialog, ostudzenie emocji. Nadzieję daje inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP Andrzeja Dudy, który złożył w Sejmie kompromisowy projekt zmiany ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach przerywania ciąży oraz zaproszenie opozycji do rozmów przez Premiera Mateusza Morawieckiego. Sprawa jest tym pilniejsza, że - jak przestrzegają wirusolodzy - masowe zgromadzania mogą spowodować znaczący wzrost zachorowań na COVID-19 i tym samym śmierć wielu ludzi.
W trudnym czasie pandemii koronawirusa, politycznych napięć, sporów o zakres ochrony życia nienarodzonych i przypadków dopuszczalności aborcji, serdecznie proszę o spokój i odpowiedzialność, rzetelne wykonywanie swoich obowiązków, skoncentrowanie się na realizacji podstaw programowych, respektowanie przepisów prawa. O nieprzenoszenie ostrych, światopoglądowych i politycznych sporów na teren szkół, przedszkoli i placówek (w tym nieeksponowanie symboli organizacji deklarujących polityczne cele). Jednostki oświaty z mocy prawa są i muszą być wolne od działalności politycznej. Bez względu na sposób nauczania - stacjonarny, hybrydowy lub zdalny - zajęcia dydaktyczne winny odbywać się zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć. Nieobecność uczniów na lekcjach i nauczycieli w pracy z powodu udziału w ulicznych protestach w żadnym wypadku nie może być usprawiedliwiana. Zachęcanie uczniów do udziału w nielegalnych zgromadzeniach i to w czasie pandemii koronawirusa, wywieranie presji i piętnowanie uczniów, którzy w manifestacjach i marszach nie chcą brać udziału jest niedopuszczalne i naganne (na szczęście na Dolnym Śląsku to rzadkie, incydentalne przypadki). W każdej takiej sytuacji będę interweniował i stanowczo reagował. Proszę i apeluję o rozważne, powściągliwe zachowanie także poza godzinami pracy, w tym w przestrzeni wirtualnej (internet nie śpi i nie zapomina). Warto pamiętać, że kto angażuje się w debatę publiczną ponosi cząstkę odpowiedzialności za jej kształt, jakość i poziom. Każdy w Rzeczypospolitej ma prawo do nieskrępowanej obywatelskiej aktywności w prywatnym czasie, ale nauczycielem i dyrektorem nie przestaje się być po zakończeniu lekcji - młodzież patrzy i się uczy, uczniowie, rodzice, społeczność lokalna i internetowa komentują.
Po tysiąckroć rację mieli starożytni Rzymianie twierdząc: „Verba docent, sed exempla trahunt” (słowa uczą, ale przykłady pociągają, skłaniają do naśladowania). Mamy co robić, wygląda na to, że z powodu pandemii koronawirusa zdalne bądź hybrydowe nauczanie pozostanie codziennością szkół na dłużej. To na nas spoczywa wielkie i odpowiedzialne zadanie dobrego wykształcenia i wychowania młodego pokolenia. Bądźmy mu przykładem i wzorem.
Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy!
Jeśli Polska ma od czegoś urosnąć i zmienić się na lepsze, to od pracy i zgody, która naprawdę buduje. Nie darmo starożytni Rzymianie twierdzili: „Ubi concordia, ibi victoria” (tam gdzie zgoda, tam zwycięstwo). Im więcej zgody w narodzie i szkolnych społecznościach, tym lepiej. Proszę więc o zgodną, ofiarną pracę oraz wystrzeganie się zachowań, które mogłyby naruszać prawo i dobre obyczaje, skłócać i konfliktować szkolne wspólnoty oraz lokalne społeczności.
„Jedno jest niebo dla wszystkich i jedno słońce nad nami” - jak śpiewa Don Vasyl i jego romski zespół. Jedna jest Polska.
Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia
Roman Kowalczyk
Dolnośląski Kurator Oświaty
Powered by aSc EduPage