• Kurs RL.17

          • Informujemy, że w ramach zajęć zaplanowanych na 20 listopada 2020r. na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Przypominamy o obowiązku zapoznania się z nimi.

          • Kurs RL.04

          • Informujemy, że w ramach zaplanowanych na 20 listopada zajęć na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Przypominamy o obowiązku zapoznania się z nimi.

            W dniu 21 listopada o godz. 9:00 rozpoczną się zajęcia online. Proszę o kliknięcie linku poniżej i zainstalowanie aplikacji. Link prowadzi bezpośrednio do zajęć.

            Link do sali: https://us05web.zoom.us/j/85817378767?pwd=NHJzOHRId0M5eUo5N0VnNWVmbWdEQT09

            Meeting ID 85817378767

            Meeting Passcode: LdquC0             (ostatni znak hasła passcode to zero)

        • "Szkoła do hymnu" - akcja MEN
          • "Szkoła do hymnu" - akcja MEN

          • We wtorek, 10 listopada o godz. 11:11 zachęcam wszystkich uczniów do wzięcia udziału w ogólnopolskiej akcji pod patronatem Ministerstwa Edukacji Narodowej "Szkoła do hymnu". W tym roku ze względu na ograniczenia wynikające ze stanu epidemii proponuję wspólne śpiewanie hymnu on-line.Niech będzie to wyrazem naszej postawy patriotycznej w tych trudnych czasach.

             

            Dyrektor Szkoły

            Rafał Fasuga

        • Tak rodziła się niepodległość. Krótka historia powstania wolnej Polski w 1918 roku
          • Tak rodziła się niepodległość. Krótka historia powstania wolnej Polski w 1918 roku

          •  

            W związku z zaleceniami Rządu RP oraz trybem nauki zdalnej w okresie epidemii nie możemy, jak co roku, zorganizować szkolnych uroczystości patriotycznych.  

            Data 11 listopada 1918 roku, choć tak mocno zakorzeniona w świadomości Polaków jako dzień, w którym Polska odzyskała niepodległość jest datą symboliczną W tym dniu państwo polskie jako twór terytorialno-prawny jeszcze nie istniało. Jednak to właśnie ten dzień po kilku latach ustalony został przez Sejm za święto narodowe - jako dzień powstania II Rzeczypospolitej Polskiej.

            Dawny europejski ład runął w gruzy wraz z wybuchem I wojny światowej. Fakt, że naprzeciw siebie stanęli zaborcy obudził nadzieje Polaków na odrodzenie wolnej ojczyzny. Nigdy przecież nie zrezygnowali z marzeń o niej, chwytając za broń w czasie powstań narodowych, angażując się w rewolucyjne wrzenie 1905-1907 roku, występując przeciwko okupantom w latach I wojny światowej i wreszcie - zakładając jeszcze przed wojną organizacje paramilitarne i zbrojne formacje wojskowe. Do tego dochodziły podejmowane na forum międzynarodowym zabiegi polskich przywódców politycznych i wojskowych zmierzające do odbudowy polskiej państwowości.

            Każde z tych działań, niezależnie od reprezentowanych poglądów politycznych czy różnej drogi osiągnięcia celu, torowało drogę do zrzucenia pęt niewoli. Weterani Powstania Styczniowego, zesłańcy, którzy po latach wracali z Sybiru podtrzymywali ducha walki o wolność, zaszczepiali swoim wnukom sen o wolnej Polsce. Gdy nadarzyła się okazja młodzi Polacy znów chwycili za broń. Gdy w 1918 roku wojna miała się ku końcowi mocarstwa wiedziały już, jak wielką determinacją wykazują się Polacy walczący o wolność.

            Na ziemiach polskich ścierały się orientacja powstańcza, popierająca zbrojny czyn Józefa Piłsudskiego i prorosyjska orientacja Narodowej Demokracji, formułująca hasła legalnej walki z rosyjskim systemem rządów ale przede wszystkim z odwiecznym wrogiem Polski - Niemcami. Przedstawiciele obu orientacji obecni w życiu społecznym prowadzili ze sobą walkę o czołową pozycję w samorządach i organach władzy. W miastach i regionach spontanicznie powstawały różne niepodległościowe organy władzy na bazie istniejących lokalnych stronnictw, partii politycznych, lub organizacji wojskowych. Latem 1918 roku było już pewne, że państwa centralne wojnę przegrają. Ludność Niemiec i Austro-Węgier miała dość wojny i w obaleniu swych monarchistycznych reżimów upatrywała uzyskanie pokoju.

            W Rosji szalała rewolucja, okupujące Polskę Niemcy i Austria były bliskie przegranej. W styczniu roku rząd radziecki anulował wszystkie układy rozbiorowe Polski przez Rosję. Na skutek polskich zabiegów prezydent Stanów Zjednoczonych Wilson przedstawił 14-punktowy program powojennego ładu w Europie, w którym postulował także utworzenie niezawisłego państwa Polskiego z dostępem do morza. Także Wielka Brytania, Francja i Włochy na konferencji w Wersalu w czerwcu 1918 roku opowiedziały się za utworzeniem niepodległego państwa polskiego. Szanse na niepodległe państwo polskie stawały się coraz bardziej realne. W październiku 1918 roku, w wyniku klęsk na Bałkanach, nastąpił rozpad Austro-Węgier.

            Żołnierze wielonarodowego państwa związkowego po prostu rozeszli się do swych domów. W Wiedniu polscy posłowie do parlamentu austriackiego w Wiedniu, na czele których stanął Wincenty Witos, zorganizowali Polską Komisję Likwidacyjną. W trzy dni później objęła ona niepodzielną władzę w wolnym od Austriaków Krakowie. Wcześniej, w nocy z 6 na 7 listopada 1918 roku w Lublinie powstał Tymczasowy Rząd Ludowy Republiki Polskiej, w którym stanowisko premiera i ministra spraw zagranicznych objął Ignacy Daszyński. W wydanym 7 listopada manifeście rząd proklamował utworzenie Polskiej Republiki Ludowej.

            Rząd ten tworzyli głównie socjaliści galicyjscy, to też ogłosili oni od razu swój program, który obejmował 8-godzinny dzień pracy; zniesienie wielkich majątków ziemskich; upaństwowienie lasów, kopalnictwa, ciężkiego przemysłu, banków i środków transportu. W wielu miastach i regionach spontanicznie powstawały różne niepodległościowe organy władzy na bazie istniejących lokalnych stronnictw, partii politycznych, lub organizacji wojskowych. W Poznaniu i Zagłębiu Dąbrowskim utworzone zostały radykalno-rewolucyjne Rady Robotniczo-Chłopskie. Tymczasem w Warszawie, ziemiami dawnego Królestwa Polskiego, zajętego przez Austrię i Niemcy rządziła zależna od Niemiec i Austro-Węgier Rada Regencyjna Królestwa Polskiego.

            Ale jednocześnie rozwijała działalność Polska Organizacja Wojskowa, konspiracyjna Polska Organizacja Wojskowa, zorganizowana przez Piłsudskiego w latach 1915-16, stawiająca sobie za cel walkę z Niemcami. Wobec rewolty w Niemczech i przegranej wojny krajowi groziła anarchia. Rada Regencyjna starała się ona o uwolnienie Józefa Piłsudskiego, więzionego w Magdeburgu, widząc w nim jedynego polityka, który mógłby spacyfikować narastające napięcia społeczne w kraju. Uwolniony on został w dniu 9 listopada z twierdzy magdeburskiej.

            Wieczorem specjalnym pociągiem, złożonym z parowozu i wagonu-salonki I klasy, Piłsudski wraz z Kazimierzem Sosnkowskim, przewiezieni zostali pod eskortą do Warszawy. Przyjazd Piłsudskiego wywołał entuzjazm w mieście, gdyż jego pobyt w twierdzy magdeburskiej urósł w oczach społeczeństwa polskiego do symbolu niezłomnej walki z zaborcami. Już w nocy rozpoczęło się rozbrajanie warszawskiego garnizonu niemieckiego. 11 listopada 1918 roku podpisany został w Compiegne traktat pokojowy między Francją a Niemcami, kończący I wojnę światową. Stacjonującym w Warszawie niemieckim władzom wojskowym Józef Piłsudski zaproponował, by po prostu złożyły broń i wyjechały z miasta. Na prośbę Rady Regencyjnej objął on w tym dniu dowództwo nad Polską Siłą Wojskową. Niemcy zgodzili się i w ciągu trzech dni opuścili ziemie dawnego Królestwa Polskiego. 14 listopada Rada Regencyjna przekazała władzę Józefowi Piłsudskiemu, który 16 listopada jako Naczelnik Państwa zadeklarował powstanie Państwa Polskiego.

          • Nauczanie zdalne na kursach RL.04 i RL.17

          • Informujemy, że w ramach zaplanowanych na 6 i 7 listopada zajęć na stronie Moodle zostały zamieszczone materiały przekazane przez prowadzącego. Prosimy o zapoznanie się z nimi.
            W razie pytań lub wątpliwości prosimy o kontakt.
          • List Dolnośląskiego Kuratora Oświaty do Dyrektorów i Nauczycieli

          • Wrocław 2020-11-02

             


            Szanowni Państwo Dyrektorzy i Nauczyciele! Koleżanki Koledzy!

            Państwo polskie jest wielką, bezcenną wartością. Trzeba było walki i pracy, potu i krwi kilku pokoleń, aby Polska po pierwszej wojnie światowej mogła wrócić na mapę Europy. Potrzebny był ogromny wysiłek i determinacja, żeby  obalić komunistyczną władzę, wyrwać się spod podkutego buta Moskwy i po raz drugi w XX wieku odzyskać niepodległość na przełomie lat 80-tych i 90-tych. My współcześni Polacy mamy wreszcie własne, demokratyczne państwo. Współtworzymy społeczeństwo otwarte, cieszymy się pełnią praw obywatelskich. Możemy się organizować, w swobodny sposób wyrażać własne przekonania, opinie i poglądy.

            Co kilka lat wybieramy władze różnych szczebli. Wyznajemy różne wartości, mamy odmienne wizje Polski, różnimy się i spieramy - to w demokracji naturalne.  Nasz los spoczywa w naszych i tylko w naszych rękach. Od nas in gremio zależy wybór co zrobimy z wolnością, jak ją będziemy rozumieć i praktykować. Niezmiernie ważne jest jakie wartości i postawy przekażemy młodemu pokoleniu. Zadaniem kadry pedagogicznej jest wychowywać podopiecznych w szacunku dla prawdy i dobra, innych ludzi i narodów, państwa i prawa. Uczyć rozumnej, odpowiedzialnej wolności, kultury słowa i zachowania, współpracy, rozwiązywania sporów w sposób asertywny i pokojowy, dochodzenia swoich racji w sposób cywilizowany.

            Piszę do Koleżanek i Kolegów, bom smutny i zatroskany. Martwię się, gdyż epidemia przybiera na sile. Dodatkowo od kilku dni na ulicach polskich miast po wyroku Trybunału Konstytucyjnego, który uznał aborcję eugeniczną za niekonstytucyjną, trwają  wielotysięczne protesty, bierze w nich udział część uczniów i niektórzy nauczyciele. Inicjatorem i koordynatorem manifestacji i marszów jest radykalna lewicowa organizacja „Ogólnopolski Strajk Kobiet”. Domaga się ona „aborcji na życzenie”, ostatnio za „główny i końcowy postulat” uznała „dymisję rządu”. Powołała Radę Konsultacyjną, która ma „negocjować warunki ustąpienia rządu” (sic!). Nie bacząc na zagrożenie epidemiczne do protestów nawołują i w nich uczestniczą partie opozycji, która ongiś sama siebie nazwała „totalną”. W ten sposób protest społeczny przekształcił się de facto w akcję polityczną, której głównym i nieskrywanym celem jest obalenie rządu wyłonionego przez parlament pochodzący z wolnych, demokratycznych wyborów. Tymczasem konfliktów społecznych i sporów aksjologicznych nie rozwiąże się na ulicy wśród często wulgarnych napisów i okrzyków, gróźb i bijatyk, zakłócania miru domowego, profanowania i dewastowania kościołów, pomników, budynków użyteczności publicznej. Potrzebna jest spokojna i merytoryczna dyskusja zainteresowanych stron, dialog, ostudzenie emocji. Nadzieję daje inicjatywa ustawodawcza Prezydenta RP Andrzeja Dudy, który złożył w Sejmie kompromisowy projekt zmiany ustawy o planowaniu rodziny, ochronie płodu ludzkiego i warunkach przerywania ciąży oraz zaproszenie opozycji do rozmów przez Premiera Mateusza Morawieckiego. Sprawa jest tym pilniejsza, że - jak przestrzegają wirusolodzy - masowe zgromadzania  mogą spowodować znaczący wzrost zachorowań na COVID-19 i tym samym śmierć wielu ludzi.

            W trudnym czasie pandemii koronawirusa, politycznych napięć, sporów o zakres ochrony życia nienarodzonych i przypadków dopuszczalności aborcji, serdecznie proszę o spokój i odpowiedzialność, rzetelne wykonywanie swoich obowiązków, skoncentrowanie się na realizacji podstaw programowych, respektowanie przepisów prawa. O nieprzenoszenie ostrych, światopoglądowych i politycznych sporów na teren szkół, przedszkoli i placówek (w tym nieeksponowanie symboli organizacji deklarujących polityczne cele). Jednostki oświaty z mocy prawa są i muszą być  wolne od działalności politycznej. Bez względu na sposób nauczania - stacjonarny, hybrydowy lub zdalny - zajęcia dydaktyczne winny odbywać się zgodnie z obowiązującym tygodniowym rozkładem zajęć. Nieobecność uczniów na lekcjach i nauczycieli w pracy z powodu udziału w ulicznych protestach w żadnym wypadku nie może być usprawiedliwiana. Zachęcanie uczniów do udziału w nielegalnych zgromadzeniach i to w czasie pandemii koronawirusa, wywieranie presji i piętnowanie uczniów, którzy w manifestacjach i marszach nie chcą brać udziału jest niedopuszczalne i naganne (na szczęście  na Dolnym Śląsku to rzadkie, incydentalne przypadki). W każdej takiej sytuacji będę interweniował i stanowczo reagował. Proszę i apeluję o rozważne, powściągliwe zachowanie także poza godzinami pracy, w tym w przestrzeni wirtualnej (internet nie śpi i nie zapomina). Warto pamiętać, że kto angażuje się w debatę publiczną ponosi cząstkę odpowiedzialności za jej kształt, jakość i poziom. Każdy w Rzeczypospolitej ma prawo do nieskrępowanej obywatelskiej aktywności w prywatnym czasie, ale nauczycielem i dyrektorem nie przestaje się być po zakończeniu lekcji - młodzież patrzy i się uczy, uczniowie, rodzice, społeczność lokalna i internetowa komentują.

            Po tysiąckroć rację mieli starożytni Rzymianie twierdząc: „Verba docent, sed exempla trahunt” (słowa uczą, ale przykłady pociągają, skłaniają do naśladowania). Mamy co robić, wygląda na to, że z powodu pandemii koronawirusa zdalne bądź hybrydowe nauczanie pozostanie codziennością szkół na dłużej. To na nas spoczywa wielkie i odpowiedzialne zadanie dobrego wykształcenia i wychowania młodego pokolenia. Bądźmy mu przykładem i wzorem.

             

            Szanowni Państwo! Koleżanki i Koledzy!

            Jeśli Polska ma od czegoś urosnąć i zmienić się na lepsze, to od pracy i zgody, która naprawdę buduje. Nie darmo starożytni Rzymianie twierdzili: „Ubi concordia, ibi victoria” (tam gdzie zgoda, tam zwycięstwo). Im więcej zgody w narodzie i szkolnych społecznościach, tym lepiej. Proszę więc o zgodną, ofiarną pracę oraz wystrzeganie się zachowań, które mogłyby naruszać prawo i dobre obyczaje, skłócać i konfliktować szkolne wspólnoty oraz lokalne społeczności.

            „Jedno jest niebo dla wszystkich i jedno słońce nad nami” - jak śpiewa Don Vasyl i jego romski zespół. Jedna jest Polska.



                                                                       Z wyrazami szacunku i życzeniami zdrowia

                                                                                         Roman Kowalczyk

                                                                                 Dolnośląski Kurator Oświaty

          • Drodzy rodzice i uczniowie

          • Drodzy rodzice i uczniowie,

            W związku z ogłoszeniem przez MEN projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID -19, od dnia 26.10.2020  do dnia 08.11.2020 wszystkie zajęcia w naszej szkole będą odbywały się w sposób zdalny z wykorzystaniem platformy eNauka-ZSBE. Również zajęcia w CKZ-e odbywają się zdalnie, szczegółowe informacje będą podawane na stronie internetowej ckz.swidnica.pl

            Taka forma pracy ma zapewnić Wam jak największe bezpieczeństwo w tym trudnym okresie wzrostu zachorowań. Wszystkie zajęcia będą odbywały się zgodnie z planem lekcji.

            Życzę Wam dużo zdrowia i jak najszybszego powrotu do szkoły.

             
            Dyrektor ZSB-E

            Rafał Fasuga

          • Drodzy uczniowie

          • W związku z rosnącą liczbą zachorowań na COVID-19 w naszym województwie, zgodnie z wytycznymi ministerstwa przechodzimy na tryb nauki hybrydowej. Poniedziałek jest dniem wolnym od zajęć dydaktycznych w klasach technikum, uczniowie klas Branżowej Szkoły I stopnia uczą się w CKZ-cie zgodnie z planem. Wszystkie informacje będą przekazywać Wam wychowawcy prze librusa. Proszę codziennie odczytywać pocztę. O trybie funkcjonowania szkoły poinformuję Was w momencie, kiedy zostanie opublikowane rozporządzenie ministerstwa. Proszę przygotować się do nauki zdalnej, uaktualnić swoje dane na platformie eNauka-ZSBE, bo tam będzie prowadzona edukacja zdalna.

             

            Pozdrawiam
            Dyrektor ZSB-E
            Rafał Fasuga

             

        • Dzień Edukacji Narodowej
          • Dzień Edukacji Narodowej

          • W dniu 14 października 2020r. obchodziliśmy Dzień Edukacji Narodowej.W części oficjalnej głos zabrał pan dyrektor Rafał Fasuga, który złożył serdeczne życzenia wszystkim pracownikom szkoły, podziękował za trud włożony każdego dnia w kształcenie i wychowanie młodych pokoleń oraz wręczył Nagrody Dyrektora wyróżnionym pracownikom szkoły. Do życzeń dołączył również przewodniczący Samorządu Uczniowskiego - Marcel Marzec, który prezentował całą brać uczniowską.

            Część artystyczną pod przewodnictwem pani Bożeny Kędzierskiej, zaprezentowali uczniowie klas: 2dTp, 2bTg, 3cTg - Hutnik Patryk, Kozak Kacper, Onik Maxymilian, Bartoszuk Tomasz, Nosek DominikPenkala Jakub.

            Wszystkim bardzo serdecznie dziękujemy.

          • UWAGA!

          • W roku szkolnym 2020/2021 nie zostanie uruchomiona nowa edycja kursu pszczelarz (brak kadry pedagogicznej).

            Wszystkie osoby, które złożyły wnioski i dokumenty bardzo przepraszamy za zaistniałą sytuację. O możliwości otwarcia kursu będziemy informować na bieżąco.

          • Przydział sal na zebranie z rodzicami w dniu 01.10.2020 godz. 16:30

          •  

             

            1. IIa Tp   wych. H.Kosmala - sala 16

            2. IIb Tp   wych. A. Perska - sala 36

            3. IIc Tp   wych. E. Sycz - sala 32

            4. IId Tp   wych. B. Kędzierska - sala 22

            5. IIa Tg   wych. M. Szczepańska - sala 35

            6. IIb Tg   wych. M. Kałwak - sala 27

            7. IIc Tg   wych. J. Klimkowski - sala 21

            8. IIa BS  wych. B. Łobaza - sala 18

            9. IIIa T   wych. E. Sułkowska - sala 31

            10. IIIb T wych. K. Skąpska - sala 19

            11. IIIc T wych. A. Klepacz - sala 34

            12. IVa T wych. A. Jarzębicka - sala 17

            13. IVb T wych. E. Sebastiańska - sala 10

            14. IVc T wych. P. Kazimierski - sala 13




             

          • Uwaga kurs RL.04 - pszczelarz

          •  

            Pierwsze zajęcia w roku szkolnym 2020/2021 rozpoczną się w piątek 2 października 2020r. o godz. 15:30, a następnie w sobotę o godz. 9:00.

            Harmonogram zajęć na semestr zostanie przedstawiony na zajęciach.

        • Kolejna klasa patronacka rozpoczęła zajęcia w firmie SONEL S.A.
          • Kolejna klasa patronacka rozpoczęła zajęcia w firmie SONEL S.A.

          • To kolejny sezon współpracy z naszym partnerem firmą SONEL S.A. Następny rocznik naszych uczniów technikum elektronicznego rozpoczyna zajęcia praktyczne na terenie firmy pod okiem doświadczonych praktyków. Firma, jak co roku wyposażyła naszych uczniów w niezbędny sprzęt ćwiczeniowy, materiały i pomoce dydaktyczne. Każdy uczeń otrzymał również do swojej dyspozycji miernik uniwersalny CMM-10. Nowo doposażone stanowiska są wielką wartością dodaną kształcenia na kierunku technik elektronik.

        • Zebranie z rodzicami
          • Zebranie z rodzicami

          • Informuję, że 1 października 2020r. o godz. 16:30 odbędzie się spotkanie wychowawców z rodzicami uczniów klas II, III i IV technikum i branżowej szkoły.

            Po spotkaniu ogólnym, o godz. 17:15 odbędzie się spotkanie Rady Rodziców.

        • Pierwszy rocznik klasy patronackiej SONEL S.A. w zawodzie technik elektronik ukończył szkołę
          • Pierwszy rocznik klasy patronackiej SONEL S.A. w zawodzie technik elektronik ukończył szkołę

          • To już cztery lata, jak firma SONEL S.A. objęła patronatem naszych uczniów na kierunku technik elektronik. W tym okresie uczniowie mieli zajęcia praktyczne, praktyki zawodowe oraz staże na terenie firmy. Firma zadbała również o organizację szkoleń z pomiarów elektrycznych dla naszych uczniów i nauczycieli. Wszyscy chętni uczniowie mieli możliwość zdobycia uprawnień SEP do 1kV.

        • Nowe władze Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły
          • Nowe władze Samorządu Uczniowskiego naszej szkoły

          • Dnia 17.09.2020 w naszej szkole zostały wybrane nowe władze Samorządu Uczniowskiego na rok szkolny 2020/2021. Podczas zebrania przeprowadzono głosowanie, w którym wzięły udział wszystkie samorządy klasowe. W wyniku głosowania nowym przewodniczącym Samorządu Uczniowskiego Zespołu Szkół Budowlano-Elektrycznych został Marcel Marzec z klasy 3bT, a wiceprzewodniczącą Samorządu Uczniowskiego została Kornelia Zarębińska z klasy 2cTg. W skład zarządu weszli również: Maksymilian OnikKamila Czarnecka z klasy 2dTp oraz Monika Dłutkowska z klasy 3aT.

            Nowemu Samorządowi Uczniowskiemu życzymy owocnej pracy w nowym roku szkolnym.

        • Uwaga!
          • Uwaga!

          • Od jutra, 15 września 2020r., zamknięte zostaną drzwi wejściowe do szkoły. Prosimy więc, alby wszyscy uczniowie i pracownicy mieli przy sobie karty.